ODTÜ DKSK Karasay Kuzey Yüzü 2005 Kar-Buz Varyant Rotası Tırmanışı 6-7 Haziran 2020

1) Ekip

  1. Musa Batır
  2. Uğur Yıldırım

Rotaya girmeden çektiğimiz fotoğraf

Fotoğraf 1: Rota girmeden çektiğimiz fotoğraf

2) Malzemeler

  1.  Buz burguları
  2.  Kazma
  3.  Krampon
  4. Geleneksel tırmanış seti

3) Tırmanış öncesi ve kamp yeri

Tırmanış için beş kişilik bir ekiple 5 Haziran akşamı Ankara’dan yola çıktık. Geceyi ORDOS Dağ Ev’inde geçirip ertesi gün saat 12 civarında Salim Üçer’in arazi aracıyla Gelincik Kayaları kamp alanına ulaştık. Buradan Karayalak Vadisini izleyerek 3,5 saatlik bir yürüyüşle, Çelikbuyduran Pınarının hemen altındaki görece düz bölgeye vardık. Bu bölgede, rotaları tam karşıdan gören büyük kayanın dibinde bivak yapmaya karar verdik. Ertesi gün iki ekip halinde Karasay Kuzey yüzündeki 2005 ve 2010 rotalarına tırmanacaktık. Bivak yerinde rotaları izleyerek yemek yiyip, çay içtik ve 8 gibi yatışa geçtik. Bivağımıza ait bir fotoğrafı Fotoğraf 2’de koyuyoruz.

bivak yerinden bir fotoğraf
Fotoğraf 2: Bivak yerinden bir fotoğraf

4) Rota

Tunç Fındık’ın Aladağlar kitabında Karasay’ın Kuzey yüzünde iki kulvar rotası belirtilmiştir. Bunlardan birisi 2005 kar-buz rotasıdır. Fotoğraf 3’te soldan başlayıp sağa doğru geçen 1 numaralı rota kitaptaki 2005 kar-buz rotasını göstermektedir. Kitapta üzerinden çizim yapılan fotoğraf farklı bir açıdan çekildiği için, Fotoğraf 3’teki çizimle kitabın çizimi biraz farklı görünüyor olabilir.

Aslında orijinal rotanın sağa geçerek devam ettiği kulvar aşağıdan başlayarak dosdoğru devam etmektedir. Biz bu dosdoğru giden 2 numaralı hattı tercih ettik ve 2005 rotasıyla yukarıda tekrar birleşmiş olduk.

Bu mevsimde, rotanın geneli 50-60 derecelik sert karla kaplı yüzeylerden ve buzdan oluşuyor. (Tırmanışı yaptığımız gün kar koşulları mükemmele yakındı.) Bununla birlikte bu yüzeylerin eğimi yer yer artıyor. Kulvarın genel eğimi hakkında fikir edinmek için Fotoğraf 4’e bakabilirsiniz.

Rotada iki yerde buz bulunuyor. Bu yerler, Fotoğraf 3’teki 2 numaralı çizim üzerinde gösterilen A ve B etaplarıdır.

A etabını Fotoğraf 5’te görebilirsiniz. Bu etaptaki buz kulvarın geneliyle benzer eğimde ve görece yatık. Fakat burası da mevsime göre sürprizlere gebe olabilir. Etabı geçerken buzun çatladığını ve kırılması durumunda farklı durumların açığa çıkabileceğine düşündük. Ayrıca buzun altından akan su nedeniyle çökmelerde söz konusu olabilir. Eğer böyle bir ihtimal varsa, bu kısmı kayaları tırmanarak geçmek daha doğru olur. Diğer buz etabı olan B etabını da Fotoğraf 6’da görebilirsiniz. Bu etaptaki buz 90 derecelik eğime yaklaşıyor. Fakat etap kısa ve 5-6 hamlede tırmanılabilir nitelikte. Burayı geçerken buzun altından su aktığını fark ettik. Fakat buz yeterince sağlam görünüyordu. Alttan akan su nedeniyle geç mevsimlerde buz kırılgan hale gelebilir.

B etabı geçildikten sonra, kulvarın eğimi ilk kısımlara göre biraz daha artıyor. Bu kısımlara ait bir fotoğrafı da Fotoğraf 7’de görebilirsiniz. Ardından sırt hattına bağlanmadan önceki kornişe varılıyor. Korniş tedirginlik vermeyecek kadar sağlamdı. Burayı da rahatça tırmandık ve sırta ulaşmış olduk. Korniş kısmına ait bir fotoğrafı da Fotoğraf 8’de görebilirsiniz. Sırta vardıktan sonra 15 dakikalık rahat bir sırt yürüyüşüyle Karasay’ın zirvesine ulaşılıyor. Zirve’de çektiğimiz bir fotoğrafı da Fotoğraf 9’da veriyoruz. Zirveye ulaştıktan sonra sırt hattı takip edilip, Karasay-Kızılkaya beline ilerlenip belden yeniden Karayalak vadisine ulaşılabilir.
1. numaralı çizim 2005 rotasını,  2 numaralı çizim varyant rotayı gösteriyor. A, birinci buz etabını, B ise ikinci buz etabını belirtiyor.
Fotoğraf 3: 1. numaralı çizim 2005 rotasını,  2 numaralı çizim varyant rotayı gösteriyor. A, birinci buz etabını, B ise ikinci buz etabını belirtiyor.
Kulvarın giriş kısımlarındaki eğim.
Fotoğraf 4: Kulvarın giriş kısımlarındaki eğim. 
İlk buz: İlk buzlu yer olanlu yer olan A etabı. Bu kısım kulvarın genel eğimiyle benzer bir niteliğe sahip.
Fotoğraf 5: İlk buzlu yer  olan A etabı. Bu kısım kulvarın genel eğimiyle benzer bir niteliğe sahip.
İkinci buzlu yer olan B etabı. Buradaki buz oldukça dik.
Fotoğraf 6: İkinci buzlu yer olan B etabı. Buradaki buz oldukça dik.
İkinci buz etabını geçtikten tikten sonra kulvarda ilerlerken.
Fotoğraf 7: İkinci buz etabını geçtikten tikten sonra kulvarda ilerlerken.
Sırta bağlanmadan önceki korniş. Korniş oldukça sağlam yapıda görünüyordu.
Fotoğraf 8: Sırta bağlanmadan önceki korniş. Korniş oldukça sağlam yapıda görünüyordu.

5) Not:

Bu mevsimde her yerden su aktığı için, herhangi bir yerden su doldurabilirsiniz. Fakat su akan yerler kamp/bivak alanına uzak olabileceği için yanınızda boş bir 5 litrelik şişe götürmeniz yararlı olacaktır.
Karasay’ın zirvesinde
Fotoğraf 9: Karasay’ın zirvesinde


Son Güncelleme:
28/06/2020 - 00:55